Instalace knihoven do Arduino IDE

V tomto článku se naučíš instalovat přídavné knihovny do vývojového prostředí Arduino IDE.
Arduino_Logo

V tomto článku se naučíš instalovat přídavné knihovny do vývojového prostředí Arduino IDE.

Pro usnadnění programování má Arduino IDE vypracován systém knihoven. V knihovnách je zpracován kód pro ovládání jednotlivých hardwarových komponent, nebo kód pro různé softwarové komponenty či různé softwarové funkcionality apod.

S instalací Arduino IDE je instalována sada standardních knihoven, které jsou ihned k dispozici. Existuje však nepřeberné množství knihoven od různých tvůrců, zpracovávající nejrůznější hardware a software, které nejsou součástí základní instalace. Získat je můžeš různými způsoby: stažením z internetových stránek tvůrce, nebo přímo ze seznamu v Arduino IDE.

Instalace ze seznamu Arduino IDE

Jako nejjednodušší způsob instalace knihovny je možnost instalovat knihovnu přímo v Arduino IDE. Instalace je jednoduchá a velkou výhodou je, že Arduino IDE ti dá vědět, když vývojář zveřejní novou verzi knihovny a nabídne ti její aktualizaci. Výhody tohoto způsobu získání knihovny jsou tedy zřejmé – jednoduchá standardní instalace a jednoduché aktualizace.

Avšak, aby byla potřebná knihovna k dispozici pro tento způsob instalace, je nutné, aby byl vývojář knihovny registrován na stránkách Arduina a mohl svoje knihovny distribuovat právě pomocí tohoto systému. Je však mnoho knihoven, které do tohoto systému zapojeny nejsou a distribuci si jejich vývojáři řeší jiným způsobem – např. pomocí systému GitHub. Instalaci takových knihoven rozebereme v následujícím odstavci.

Pro instalaci knihoven má Arduino IDE v menu Projekt – Přidat knihovnu volbu Spravovat knihovny. Zde nalezneš všechny knihovny, které publikují vývojáři pomocí systému od Arduino.

Pokud chceš nainstalovat jakoukoli knihovnu zde obsaženou, stačí do horního vyhledávacího políčka napsat klíčové slovo a pokud taková knihovna v seznamu je, zobrazí se patřičný řádek. Někdy je řádků více, podle toho, kolik vývojářů danou komponentu zpracovalo.

V našem případě jsme hledali knihovnu pro ovládání integrovaného obvodu TM1637, který slouží jako budič sedmisegmentových zobrazovačů pomocí sériové linky:

Zde je vidět, že pro tento obvod existuje několik knihoven. Instalaci provedeš klepnutím na tlačítko Instalace. U některých knihoven je ještě možnost vybrat její verzi. Obecně platí, že se instaluje verze, která je nejnovější. Tu taky Manažer knihoven nabízí jako předvolenou.

Po instalaci je knihovna dostupná v seznamu instalovaných knihoven, menu Projekt – Přidat knihovnu a připravena k použití.

Pomocí Správce knihoven lze nainstalované knihovny aktualizovat na nejnovější verze, pokud to vývojář umožňuje.

Ruční instalace

Knihovny, které nejsou v seznamu knihoven systému Arduina k dispozici lze nainstalovat ručním způsobem.

Jako první si musíš danou knihovnu stáhnout ze stránek vývojáře. Knihovnu stahuj jako balíček zip.

Po stažení si knihovnu nainstaluješ v menu Projekt – Přidat knihovnu – Přidat .ZIP Knihovnu. V okně, které se ti otevře, vybereš zip soubor s knihovnou z umístění v počítači, kam jsi si ji stáhl ze stránek vývojáře a klepneš na tlačítko Open(Otevřít). Poté se knihovna nainstaluje a je pak dostupná v seznamu nainstalovaných knihoven stejně, jako v předchozím případě.

Jako další možnost ruční instalace je složku se soubory knihovny prostě překopírovat do umístění v počítači, kde se knihovny ukládají. Vždy se kopíruje celá rozbalená složka včetně podsložek a souborů. Překopírování balíčku zip do této složky sice nevadí, ale knihovna se tím nenainstaluje.

Standardní cesta k tomuto adresáři je: C:\Users\tvoje_prihlasovaci_jmeno_do windows\Documents\Arduino\libraries. Nebo-li Dokumenty – Arduino – libraries.

V tomto adresáři jsou všechny dodatečně nainstalované knihovny. Po překopírování složky s knihovnou je nutné zavřít a znovu spustit Arduino IDE, aby došlo k nahrání zkopírované knihovny. Pokud jsi Arduino IDE spuštěné neměl, knihovna se nahraje při jeho spuštění.

Odinstalace knihovny

Odinstalace nepotřebné knihovny již neprobíhá pomocí Správce knihoven, ale musí se udělat ručně. Není to však nic složitého. Pokud budeš některou z doinstalovaných knihoven potřebovat odinstalovat, jednoduše otevři složku, kde jsou knihovny umístěny(viz. předchozí odstavec) a smaž celou složku s názvem dané knihovny.

Po smazání složky, opět vypni a spusť Arduino IDE, pokud jsi ho měl spuštěné. Tím je odinstalace hotová.

Závěr

Na závěr ještě dodáme, že některé knihovny v sobě obsahují i demo kódy, ve kterých vývojář dané knihovny ukazuje její použití.

Pokud knihovna tyto demo kódy obsahuje, po její instalaci tyto demo kódy nejdeš v menu Soubor – Příklady.

Klepnutím na název konkrétního příkladu se kód otevře v novém okně a je připraven pro nahrání do vývojové desky. Kód příkladu lze neomezeně upravovat a lze ho tudíž použít jako základ tvojí vyvíjené aplikace.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Napsat komentář

Nejčtenější články

Akční nabídka

Arduino UNO R3

ATmega328P, Klon

160 Kč

RobotDyn 4×3

Maticová analogová klávesnice

91,10 Kč

Arduino Gamepad

Joystick Shield

146,90 Kč