BluePill ARM STM32 STM32F103C8

Jak programovat BluePill ARM STM32 STM32F103C8 v Arduino IDE
BluePill ARM STM32 STM32F103C8

Vývojová deska kompaktních rozměrů osazená mikrokontrolerem ARM®Cortex®-M3 STM32F103C8. Deska je vhodná pro začátečníky a lze ji programovat ve vývojovém prostředí Arduino IDE. Je to výkonnější alternativa k vývojové desce Arduino Nano, má podobné rozměry a rozteč vývodů.

Řada mikrokontrolerů STM32F103xx obsahuje vysoce výkonné 32-bitové jádro RISC ARM®Cortex®-M3 pracující s frekvencí až 72 MHz, vysokorychlostní vestavěné paměti (paměť Flash až 128 kB a SRAM až 20 kB), bohatý počet vylepšených I/O portů a periferií připojených ke dvěma sběrnicím APB. Mikrokontrolery nabízejí dva 12bitové ADC převodníky, tři univerzální 16bitové časovače plus jeden PWM časovač, jakož i standardní a pokročilá komunikační rozhraní: až dvě I2C a SPI, tři USART, USB a CAN.

Pro programování z prostředí Arduino IDE budeme potřebovat převodník z TTL UART na USB. Například tento:

Převodník 6Pin USB TTL UART, CP2102, DTR pin

Obsah obrázku elektronika, obvod

Popis byl vytvořen automaticky

Převodník k desce propojíme takto:

BluePill USB převodník
G GND
5V 5V
A9 RX
A10 TX

Při tomto zapojení bude deska napájena z USB převodníku a už není potřeba na desku připojovat žádné další napájecí napětí.

Pokud již nemáme, nainstalujeme ovladače převodníku: odkaz na návod k instalaci Dále je potřeba přenastavit propojku volby bootování BOOT0 na hodnotu 1.

Nyní nainstalujeme podporu pro STM32 do prostředí Arduino IDE. Po spuštění prostředí zvolíme Nástroje-Vývojová deska-Manažér desek.

Obsah obrázku snímek obrazovky

Popis byl vytvořen automaticky

Otevře se okno manažéru desek. Do horního vyhledávácího políčka zadáme sam a z nabídnutých možností vybereme variantu Arduino SAM Boards (32-bits ARM Cortex-M3) a nainstalujeme ji.

Obsah obrázku snímek obrazovky

Popis byl vytvořen automaticky

Po skončení instalace balíčku Arduino IDE vypneme. Stáhneme si balíček Arduino_STM32 a rozbalíme ho.

Složku Arduino_STM32-master překopírujeme do C:\Users\<tvůj_účet>\Dokumenty\Arduino\hardware.

Pokud v adresáři složku hardware nemáme, vytvoříme ji.

Když máme složku Arduina přesměrovanou do jiného adresáře, zkopírujeme soubory tam.

Tím máme podporu pro STM32 nainstalovanou a můžeme otestovat, zda vše proběhlo v pořádku.

Obsah obrázku snímek obrazovky

Popis byl vytvořen automaticky

Znovu spustíme Arduino IDE a v nabídce Nástroje – Vývojová deska vybereme Generic STM32F103C series.

V nabídce Variant vybereme variantu STM32F103CB(20k RAM, 128k Flash), nebo STM32F103C8(20k RAM, 64k Flash) podle osazeného mikrokontroleru na desce. V našem případě je to STM32F103CB(20k RAM, 128k Flash).

Obsah obrázku snímek obrazovky

Popis byl vytvořen automaticky

Dále nastavíme způsob programování desky – v nabídce Upload method vybereme položku Serial.

Obsah obrázku snímek obrazovky

Popis byl vytvořen automaticky

Jako poslední zkontrolujeme nastavení sériového portu v položce Port. Pokud není automaticky nastavený na port, který byl při instalaci převodníku přidělen, tak jej vybereme. V našem případě se jedná o port COM3.

Obsah obrázku snímek obrazovky

Popis byl vytvořen automaticky

Tím máme veškeré potřebné nastavení hotovo a můžeme přikročit k otestování. Vytvoříme si pro to jednoduchý program, kterým rozblikáme LED diodu zapojenou na desce.

void setup() {
  // initialize digital pin LED_BUILTIN as an output.
  pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);
  Serial.begin(115200);
}

void loop() {
  int i;
  Serial.println("test");
  for(i=0; i < 3; i++) {
    digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
    delay(100);

    digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);
    delay(100);
  }
  
  delay(500);
  
  for(i=0; i < 2; i++) {
    digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
    delay(500);

    digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);
    delay(500);
  }
}

Klepnutím na ikonu Nahrát – program zkompilujeme a nahrajeme do mikrokontroleru na desce. Pokud je vše v pořádku, program se spustí a LED dioda začne blikat.

Zde obrazovka úspěšné kompilace a nahrání programu do mikrokontroleru:

Obsah obrázku snímek obrazovky

Popis byl vytvořen automaticky

Tím máme ověřeno, že je vše funkční a můžeme se pustit do vývoje námi zvolené aplikace.

Před každým novým nahráváním programu do mikrokontroleru je potřeba vždy provést jeho reset tlačítkem, jinak mikrokontroler nepůjde naprogramovat! Pokud již máme program hotový a chceme desku provozovat bez programátoru, přepneme propojku BOOT0 zpět na hodnotu 0.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Napsat komentář

Nejčtenější články

Akční nabídka

Arduino UNO R3

ATmega328P, Klon

160 Kč

RobotDyn 4×3

Maticová analogová klávesnice

91,10 Kč

Arduino Gamepad

Joystick Shield

146,90 Kč